Analfabetisme betekenis: de volledige uitleg!

In deze blog kom je meer te weten over de betekenis van analfabetisme. Niet alleen de definitie van het woord zelf, maar ook wat aanvullende achtergrondinformatie over het onderwerp.

Want wat maakt iemand nou een echte analfabeet? En wanneer ben je bijvoorbeeld alleen laaggeletterd? Laten we daarom eens kijken naar de betekenis van analfabetisme, voordat we verder gaan met de resterende uitleg.

Wat betekent Analfabetisme?

In ontzettend veel talen van over de hele wereld, wordt het Latijnse alfabet gebruikt om woorden te spellen. Ook in het Nederlands rangschikt men alle 26 letters van het alfabet, zodat uiteindelijk volledige woorden en zinnen gevormd kunnen worden.

Deze letters zijn natuurlijk de perfecte tools om als persoon allerlei zaken voor elkaar te krijgen. Iemand die normaal geletterd is en de taal verder voldoende beheerst. Die kan moeiteloos gebruik maken van zowel gedrukte als geschreven informatie. In principe is dit ook gewoon noodzakelijk, om als mens te kunnen functioneren in de maatschappij van tegenwoordig.

Er ontstaan vaak pas problemen in iemands leven, wanneer dit niet het geval is. Hieronder nog even de definitie van het begrip analfabetisme, wat overigens is afgeleid van het zelfstandig naamwoord ‘analfabeet’.

Een analfabeet is iemand die de vaardigheid in lezen, spellen en schrijven niet of niet in voldoende mate beheerst.

Kijkend naar de betekenis van analfabetisme, dan wordt tevens duidelijk onderscheid gemaakt tussen analfabeten en laaggeletterden. Een laaggeletterd iemand heeft eigenlijk alleen moeite met het lezen en schrijven. Ook dit is natuurlijk ontzettend lastig, aangezien geletterdheid vrijwel altijd van essentieel belang is bij het verkrijgen en behouden van een betaalde baan.

analfabetisme wereldwijd

Oorzaken hiervan variëren per persoon, maar komen vaker voor bij mensen met leer- en gedragsproblemen, taalachterstanden, dialecten, groot schoolverzuim en ziekte. Deze mensen hebben over het algemeen dus wel wat taalkundige vaardigheden maar niet veel. Een analfabeet daarentegen, die beheerst deze vaardigheden helemaal niet!

Hoe is dit in Nederland?

Niet zozeer de betekenis, maar vooral de impact van analfabetisme op onze samenleving, wordt nog altijd onderschat door veel Nederlanders. Niet heel raar natuurlijk aangezien het basisonderwijs vaak dé plek is waar we hier in Nederland voor het eerst leren lezen en schrijven.

Toch bestaat er in ons land momenteel een vrij grote groep mensen, die in het verleden nooit of nauwelijks de kans hebben gehad om naar school toe te gaan. Dit zijn veelal vluchtelingen en andere immigranten die tot deze groep analfabeten horen. Ze zijn hier in Nederland komen wonen, zonder dat ze ooit in hun leven hebben leren lezen en schrijven.

Ontzettend lastig natuurlijk voor zo iemand, omdat diegene helemaal niet effectief kan handelen in zijn of haar persoonlijke en maatschappelijke situaties zoals werk en studie.

Probeer bijvoorbeeld maar eens te solliciteren, terwijl je zelf niet eens kunt lezen en schrijven. Dan wordt het hier in Nederland nog knap lastig om überhaupt aan een baan te komen. Op je veertigste nog voorgelezen worden uit een voorleesboek is misschien ook niet je van het.

De betekenis van analfabetisme in de wereld

Het zijn met name de ontwikkelingslanden waar analfabetisme een onwijs serieuze betekenis krijgt. Van alle analfabeten hier op aarde woont maar liefst 98% in een derde wereld land.

Volgens de organisatie van de Verenigde Naties voor Onderwijs genaamd Unesco, zijn wereldwijd zo’n 750 miljoen volwassenen analfabeet. Dit komt vaak door een gebrek aan geld, slecht basisonderwijs en oorlogsvoering in het land van herkomst.

Meer dan de helft daarvan (66 procent) zijn vrouwen. Een belangrijke oorzaak voor deze schokkende cijfers is armoede. Het basisonderwijs is meestal gratis, maar de bijkomende kosten zijn voor veel mensen onbetaalbaar.

Denk bijvoorbeeld aan: boeken, schooluniformen, reiskosten enzovoorts. Ouders moeten vaak zelfs kiezen wie ze naar school kunnen laten gaan van hun kinderen. Vaak wordt er dan gekozen om de zoon naar school te laten gaan in plaats van hun dochter. Ouders zijn met name bang dat er onderweg naar school bijvoorbeeld iets met hun dochter gebeurd.

Daar komt bij dat in veel derde wereldlanden, de jongens en meisjes nog altijd apart van elkaar naar school toe gaan. Wanneer er te weinig geld beschikbaar is om twee scholen te financieren, wordt er veelal gekozen voor een jongensschool. Het logische gevolg hiervan is, dat veel derde wereldlanden tegenwoordig kampen met een tekort aan meisjesscholen. Veel ouders zijn ook niet in staat om schoolboeken te kopen voor hun kinderen wanneer ze niet naar school gaan. Hier zijn soms simpelweg de financiële middelen niet voor.

Niet geheel onbelangrijk dus om als Nederlander even stil te staan bij de betekenis van analfabetisme. Zeker als je bedenkt dat er elk jaar wereldwijd ongeveer zestig miljoen kinderen voortijdig de lagere school moeten verlaten. Minimaal net zo erg als de vijftig miljoen kinderen die helemaal niet naar school kunnen gaan in landen zoals: India, Nepal, Sri Lanka en Pakistan.