Beste SEO Boek van 2018

We zijn nog niet lang genoeg onderweg in 2019 om het beste SEO boek van dit jaar uit te roepen. De absolute winnaar van 2018 weten we al. We kunnen ook zeker stellen dat dit boek vandaag de dag nog steeds super relevant is. Dit ondanks het feit dat het boek al in januari 2018 is gepubliceerd. Dit boek is “Doelgerichte SEO” van Tonny Loorbachs.

Beste SEO boek 2018

Welke Onderwerpen worden in dit Boek Behandeld?

Het kiezen van een niche is een belangrijk onderwerp. Dit is met name belangrijk wanneer je vers gaat beginnen en niet al reeds een bedrijf hebt dat zich op een specifieke niche richt. Daarnaast kan het interessant zijn om in de toekomst nieuwe mogelijkheden aan te boren met je bedrijf. Hier hoort het kiezen van de juiste domeinnaam ook bij.

De verschillen tussen on page en off page SEO. Een SEO boek dat zich richtte op On page SEO was vroeger ondenkbaar. Tegenwoordig is het een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Experts denken dat dit ieder jaar belangrijker wordt voor de resultaten die in Google worden getoond. Hiermee gepaard gaat natuurlijk de relevantie van de inhoud op je pagina, maar ook de gebruiksvriendelijkheid ofwel de Technische kant van de on page SEO.

De verschillen tussen zogeheten white hat seo en blackhat seo methoden worden uiteraard ook uitgelegd. Wanneer je ook op de lange termijn gevonden wilt worden in de zoekresultaten dien je altijd voor white hat SEO te gaan. Ook de ideale keyword dichtheid komt aanbod. Hou bij dit onderwerp rekening met de veranderlijkheid. Wat nu ideaal is, is dit wellicht niet meer over 2 jaar. Daarnaast worden er nog andere onderwerpen behandeld zoals de structuur van de website en nog veel meer.

Als het gaat om off page seo komen er ook een aantal onderwerpen aan bod. Zo wordt het plaatsen van backlinks besproken. Welke links zijn waardevol en welke niet. Daarnaast wordt ook het belang van social media besproken en hoe je dit in je voordeel kunt gebruiken.

Local SEO laten doen

Welk Onderwerp Raakt het Boek Niet of Nauwelijks?

Het enige onderwerp dat we een beetje missen in het boek is Local SEO. Deze vorm van Search Engine Optimisation is met name bedoeld voor lokale bedrijven zoals de term al suggereert. Wanneer je bijvoorbeeld een lokale zoekterm intypt in Google zoals : “Garage Den Haag” herkent Google dat je op zoek bent naar een lokaal bedrijf. Je krijgt een overzicht van garages in Den Haag inclusief adres – en contactgegevens. Daarnaast zie je vaak een beoordeling bij deze bedrijven in de voor van 0 tot 5 sterren. Lokale SEO zorgt ervoor dat jouw bedrijf tussen deze lijst van bedrijven komt te staan voor de zoekterm die relevant is voor jouw bedrijf. Een ander bedrijf wordt dan weer gevonden op de zoekterm “SEO specialist Den Haag“.

Het is erg belangrijk voor zowel local SEO als “global” seo om dit goed te doen. Het is erg tijdrovend om je hierin te verdiepen. Het vergt niet alleen veel kennis, maar ook het up to date houden hiervan omdat de zoekmachines constant veranderingen aanbrengen in de algoritmes die de zoek resultaten bepalen.

Het kan dan ook verstandig zijn om je SEO uit te besteden. Dit is natuurlijk niet gratis. De opbrengsten die je krijgt na een goede positie in de zoekresultaten wegen echter vaak veel zwaarder dan de kosten.